Elk verhaal draait om de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Het belangrijkste personage is aan het eind van het verhaal niet meer dezelfde als aan het begin van het verhaal.
Tijdens mijn zoektocht naar hoe ik een boek moet schrijven, heb ik Save the cat writes a novel gekocht. De kortst mogelijke samenvatting van dit boek is dat de verandering van de hoofdpersoon centraal moet staan in elk verhaal. Daarnaast is Save the cat simpelweg ontzettend leuk geschreven (in het Engels) en bevat het zeer concrete tips. Zo concreet dat het bijna lijkt of iemand je de formule aanreikt voor het schrijven van een boek.
The Hunger Games
In Save the cat writes a novel doet Jessica Brody bijna op hoofdstukniveau uit de doeken wat er waar in een verhaal hoort, hoe de hoofdpersoon uit zijn gewone leven stapt, wat er in het midden gebeurt en hoe het moet eindigen. The Hunger Games wordt veelvuldig als voorbeeld gebruikt. Eerst zie je Katniss in haar oude leven, jagend met Gale. Daarna volgt het moment dat ze zich vrijwillig opwerpt om haar zusje te vervangen in de Hongerspelen. De dood van Rue, de besluit om liever zelfmoord te plegen dan haar vriend Peeta te vermoorden, alles pas als een bus in het stramien. Je zou denken dat Suzanne Collins, schrijfster van The Hunger Games zelf ook Save the cat gelezen heeft.
Bijna wetenschappelijk
Toch is de inhoud van het boek behalve wat vervreemdend, ook heel leerzaam. Bijna wetenschappelijk wordt de structuur van een verhaal ontleed. Zeker als je al eerder een boek schreef, zullen veel puzzelstukjes op hun plek vallen en wordt duidelijk waarom je hebt geworsteld met een bepaalde plek in je verhaal.
Ik heb besloten de adviezen uit Save the cat op te volgen voor mijn volgende boek dat zich afspeelt in Canada, want ook ik ben na het lezen van deze informatie niet meer dezelfde.